Business Intelligence – en skjult guldmine

Business Intelligence – en skjult guldmine

Business Intelligence udgør en digital guldmine. Og nej, Business Intelligence forveksler jeg ikke med Bitcoins. Med Business Intelligence miner man ikke (eller måske man gør det om end på en anden måde?) mønter. Men man kan i stedet sige, at man miner data. Eller Big Data, som det også kaldes. I dag i vores digitale virkelighed er der nemlig så meget information ude i æteren og på vores servere (Big Data), som både kan være organiserede eller uorganiserede. Og denne data kan være guld værd for en virksomhed. Der er dog mange virksomheder, der endnu ikke har fået øjnene op for dette, og derfor vil dette lille korte skriv forsøge på at åbne dine øjne for det kæmpe potentiale (den store guldmine), som ligger gemt. Business Intelligence er nemlig, hvad man kan kalde for en fortolkningsnøgle. En fortolkningsnøgle, der skal åbne for datalåsen, åbne for låsen på guldminen, der hidtil har været låst. Business Intelligence er nemlig en software-løsning og datametode, der er udviklet til at fortolke alle disse mange data. Hvis data nemlig ligger ufortolkede, så kan de ikke bruges ordentligt, og de guldklumper, som ligger og venter på at blive gravet op, forbliver nede i mørket, forbliver nede i minen.

Business Intelligence – lidt information

Business Intelligence vil jeg fortælle noget mere om i dette afsnit. Jeg vil stille helt skarpt på, hvad dette finurlige begreb dækker over. Og selvom navnet ”Business Intelligence” lyder usexet, så er brugen helt bestemt ikke usexet. Det vil enhver forretningsmand forstå, der godt kan lide lugten af penge. Nå, lad os komme til sagen. Business Intelligence er et program, der trækker data ud af måske et eller måske flere forskellige slags datasystemer og omformer det derefter til noget, man kan overskue og forstå. Slutteligt indsætter den disse nye data i en database/struktur, som er nemmere at afkode for benytterne af dette fine, fine værktøj. Business Intelligence (også bare forkortet som BI) er altså en rigtig god og brugbar måde, hvorpå man kan sammenligne data. Business Intelligence kan derfor benyttes inden for en lang række af forskellige områder. Hvilke områder spørger du måske om? Jo, nu skal du høre. Det er både inden for kundesystemer, produkter, økonomi og varer (og helt sikkert flere områder endnu), at dette værktøj kan benyttes. Med Business Intelligence bliver det muligt at automatisere komparation og oversigter over forskellige kilder af data. Det betyder, at man nemt kan lave grupperinger, rapportering, dashboards og statistik.

Business Intelligence – invester heri

Jeg, den skrivende ånd, kan derfor kun komme med en entydig opfordring: Få nu for pokker investeret i dette glimragende analyseværktøj. Vil du gerne være først blandt dine konkurrenter? Vil du gerne være en storspiller inden for dit respektive arbejdsdomæne? Hvis ja (og selvfølgelig svarer du ja) så bør du investere i dette værktøj. Få nu udnyttet de data, som der allerede ligger i dine servere (det er gratis råvarer). Få udnyttet dit uudnyttede guld. Business Intelligence skal du investere i. Det vil du aldrig fortryde. Det er jeg helt og aldeles sikker på.